a. pregatirea psihologica a elevilor in vederea alegerii studiilor si profesiunii – permite prevenirea fenomenului de indecizie, a lipsei de realism in alegerea studiilor si profesiunilor;
b. conducerea de catre scoala a procesului de orientare – O.S.P. este opera colectiva a mai multor factori: scoala (rol de conducere), familie, mass-media, elevul insuti, unitatile economice;
c. autodezvoltarea si autodeterminarea elevului in procesul orientarii – elevul trebuie sa fie fauritorul propriei sale perspective scolare si profesionale;
d. asigurarea unei concordante optime intre structura personalitatii elevilor si cerintele psihofiziologice ale profesiunii;
e. cunoasterea si respectarea cerintelor vietii sociale in procesul orientarii (trebuie sa existe echilibru intre necesitatile fortei de munca si optiunile elevilor);
Proiect realizat de STUD Postolache N. Geanina-Georgiana, pentru cursul de IAC (PED2), publicat în data de 140408
miercuri, 4 iunie 2014
marți, 3 iunie 2014
Consiliere si orientare in cariera profesionala
Conform unor unor studii realizate de experti in domeniu, in randul elevilor s-a observat ca un procent de aproximativ doar 20% dintre elevi stiu ce cariera profesionala vor sa urmeze. Restul au ca sentiment principal negativismul, resemnarea si se lasa dusi de val. Acest aspect isi lasa amprenta mai tarziu cand isi cauta un loc de munca si constata ca nici un angajator nu ii vrea.
Pentru persoanele care trec printr-un proces de consiliere si orientare profesionala acest risc nu mai exista pentru ca deja si-au identificat potentialul si factorii motivationali. Odata ce orientarea in cariera a fost realizata si sunt constientizate care sunt profesiile pentru care au reale aptitudini vor sti sa se descurce la interviurile de angajare chiar si daca profesia nu este una foarte solicitata.Un astfel de canditat va fi apreciat la interviurile de angajare pentru ca este pregatit si stie care sunt obiectivele sale in cariera profesionala.
Ghidul Ocupatiilor
Ghidul Ocupatiilor (GO)
- asigura informatii despre aproximativ 700 ocupatii în format text si imagine
- ofera o varietate de moduri de a alege cea mai potrivita ocupatie în functie de interese, aptitudini si alte criterii
- ofera indicatii si informatii pentru intrarea si reintrarea cu succes pe piata muncii
Ceea ce nu veti gasi în programul Ghidul Ocupatiilor (GO)
- scoli si universitati specializate care pregatesc persoane pentru anumite ocupatii
- nume de firme si companii care ofera locuri de munca
vineri, 30 mai 2014
Planificarea carierei in 30 de secunde
Incepe prin a face o evaluare personala. Care sunt pasiunile tale? Care sunt lucrurile la care te pricepi sau esti cu adevarat bun? Odata ce ai identificat raspunsurile sincere la aceste intrebari cauta sa vezi cum le poti folosi astfel incat sa fie profittabile pentru tine.
Ce vreau sa fac cu viata mea?
Gasirea unui raspuns la intrebarea "Ce vreau sa fac cu viata mea?" poate parea o sarcina extrem de dificila, dar nu te descuraja! Mobilizeaza-te si incepe procesul autocunoasterii - este distractiv si iti va aduce numeroase beneficii.
Aloca-ti timpul necesar pentru a-ti descoperi interesele, pentru a analiza toate optiunile si pentru a lua o decizie in privinta traiectoriei tale profesionale:
- Ce imi place sa fac?
- Ce asteptari am fata de un loc de munca?
- As putea sa-mi valorific la maxim potentialul si talentul in cadrul acestei profesii?
Inainte de a-ti cauta o ocupatie sau un post potrivit, gandeste-te in primul rand la tine. Cunoaste-te mai bine si evalueaza-ti deprinderile si abilitatile, punctele forte si ariile de dezvoltare, preocuparile si pasiunile.
- Care sunt domeniile mele de interes?
- Care sunt trasaturile mele de personalitate?
- Care sunt talentele si aptitudinile mele speciale?
Este o oportunitate de a inregistra pe o lista toate aspectele si calitatile pentru care cei din jur te apreciaza, dar si de a-ti identifica atuurile ascunse care inca nu ti-au fost remarcate si laudate.
Sa iti amintesti mereu faptul ca alegerea unei profesii potrivite, care iti va aduce satisfactii trebuie sa se bazeze pe propria ta decizie si pe propriile tale concluzii, nu pe parerile si presupunerile celorlalti.
marți, 27 mai 2014
JOB SHADOW DAY, un proiect educativ
Peste 90 de liceeni din Târgoviște au învățat pentru o zi lucruri despre diferite profesii alaturi de 20 de angajați în companii și instituții în cadrul programului Job Shadow Day. Peste 90 de elevi clasele a X-a și a XI-a de la Colegiul Economic ”Ion Ghica” din Târgoviște au participat la cea de-a 11-a ediție a programului internațional de orientare profesională Junior Achievement România, Job Shadow Day. Programul facilitează accesul elevilor la lumea reală a locurilor de munca Și susține implicarea companiilor și a instituțiilor publice, de la manageri la profesioniștii din cele mai diverse meserii, în educația pentru orientare profesională a tinerilor.
miercuri, 21 mai 2014
Sfaturi pentru părinți
In Romania sunt in dezvoltare multiple programe de orientare scolara si profesionala cu scopul de a facilita integrarea socio-profesionala a viitorilor absolventi. Elevii pot lua parte la aceste programe si isi pot forma o parere despre piata muncii din Romania, vor sti care sunt optiunile lor si eventual isi vor da seama care este facultatea (sau liceul ori slujba) pe care vor sa o urmeze.
sâmbătă, 17 mai 2014
Pașaport pentru viitor
Paşaport pentru viitor este un proiect de orientare şcolară şi profesională.
Săptămânile 1-3. Autocunoaştere. Profilul personal al aptitudinilor cognitive, intereselor şi valorilor (Care sunt preocupările mele? joc în lanţ – prenume + o preocupare cu aceeaşi literă; Chestionar de autoevaluare a intereselor; Chestionar de autoevaluare a aptitudinilor cognitive; Chestionar de autoevaluare a valorilor; Casa Carierei Mele; Tema opţionala: testele de interese si aptitudini de pe http://www.go.ise.ro/)
Ghidul Ocupaţiilor AICI
Programul InterOptions. Chestionarul de preferinţe pentru ocupaţii în România - program de consiliere profesională AICI
Săptămâna 6. Reţeaua liceelor. Proiect de prezentare a unor licee bucureştene
Săptămâna 7. Contextul deciziei de carieră
Săptămâna 8. Opţiunile mele de carieră
Săptămâna 9. Paşaport pentru Viitor. Workshop. Expoziţie. Turul Galeriei
Activităţile proiectului:
Săptămânile 1-3. Autocunoaştere. Profilul personal al aptitudinilor cognitive, intereselor şi valorilor (Care sunt preocupările mele? joc în lanţ – prenume + o preocupare cu aceeaşi literă; Chestionar de autoevaluare a intereselor; Chestionar de autoevaluare a aptitudinilor cognitive; Chestionar de autoevaluare a valorilor; Casa Carierei Mele; Tema opţionala: testele de interese si aptitudini de pe http://www.go.ise.ro/)
Ghidul Ocupaţiilor AICI
Programul InterOptions. Chestionarul de preferinţe pentru ocupaţii în România - program de consiliere profesională AICI
Testul Holland (aplicare la cls 8 A,B,C,D,E)
Săptămânile 4-5. Profilul Ocupaţional. Informaţii despre ocupaţii de interes. Realizarea unor proiecte despre meserii de interes ( http://www.go.ise.ro/)
Săptămânile 4-5. Profilul Ocupaţional. Informaţii despre ocupaţii de interes. Realizarea unor proiecte despre meserii de interes ( http://www.go.ise.ro/)
Săptămâna 6. Reţeaua liceelor. Proiect de prezentare a unor licee bucureştene
Săptămâna 7. Contextul deciziei de carieră
Săptămâna 8. Opţiunile mele de carieră
Săptămâna 9. Paşaport pentru Viitor. Workshop. Expoziţie. Turul Galeriei
joi, 15 mai 2014
Modalități prin care voluntariatul te pune în avantaj în ceea ce privește cariera
1. Îți dezvolți abilitățile și încrederea în capacitățile tale
2. Îți poți descoperi talente ascunse
3. Afli ce anume îți place și ce nu îți place la un loc de muncă
4. Începi deja să îți creezi o rețea profesională.
2. Îți poți descoperi talente ascunse
3. Afli ce anume îți place și ce nu îți place la un loc de muncă
4. Începi deja să îți creezi o rețea profesională.
miercuri, 14 mai 2014
duminică, 11 mai 2014
Chestionar de opțiuni și motivații școlare și profesionale
Numele şi prenumele ………………………………….
Clasa
…………………………………………………...
Şcoala
………………………………………………….
Data aplicării
…………………………………………..
1.
Ce obiecte de învăţământ preferi?
(indică trei în ordinea preferinţei) De ce?
.............................................................................
.............................................................................
2.
Ce profesie ai vrea să exerciţi în viaţă? De ce?
.............................................................................
.............................................................................
3.
După absolvirea clasei a VIII-a, ce liceu vrei să urmezi?
De ce?
.............................................................................
.............................................................................
4.
Ce obiecte nu te atrag? De ce?
.............................................................................
.............................................................................
5.
Cu cine te-ai consultat în alegerea şcolii pe care vrei
să o urmezi?
..............................................................................
..............................................................................
6.
Alegerea actuală este un vis mai vechi sau ceva de ultim
moment?
..............................................................................
..............................................................................
7.
Părinţii sunt de acord cu alegerea făcută de tine? Dacă
nu, care sunt obiecţiile şi ce tip de şcoală ar dori să urmezi?
..............................................................................
..............................................................................
8.
Crezi că din punct de vedere al pregătirii şi al
însuşirilor tale generale corespunzi tipului de şcoală şi meseriei pentru care
optezi?
...............................................................................
...............................................................................
9.
Care este starea sănătăţii tale?
...............................................................................
................................................................................
10.
Ce profesie au părinţii tăi?
................................................................................
................................................................................
sâmbătă, 3 mai 2014
Călătoria de orientare școlară și profesională
În săptămâna Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!, elevii au avut posibilitatea să parcurgă etapa documentării socio-profesionale. În cadrul acesteia, elevii au luat contact direct cu academiile militare, școlile de aplicații, școlile de maiștri militari și subofițeri din compunerea categoriilor de forțe armate. Pe parcursul a trei zile, adolescenții în uniformă militară au reușit să se familiarizeze cu baza materială a învățământului, cu condițiile de cazare și hrănire și cu modul de petrecere a timpului liber în fiecare instituție de învățământ.
De asemenea le-au fost prezentate disciplinele de concurs pentru admitere și programele de studiu. Astfel, la sfârșitul activității, pe baza unor informații reale, fiecare elev a reușit sa își facă o imagine asupra instituțiilor militare de învățământ vizitate.
De asemenea le-au fost prezentate disciplinele de concurs pentru admitere și programele de studiu. Astfel, la sfârșitul activității, pe baza unor informații reale, fiecare elev a reușit sa își facă o imagine asupra instituțiilor militare de învățământ vizitate.
duminică, 27 aprilie 2014
Orientare profesională....
Cum să îți planifici cariera?
Trebuie să îți cunoști valorile, să te cunoști pe tine, să îți identifici abilitățile, să îți dai seama de oportunitățile pe care ți le oferă viața. Uneori avem nevoie de o mică scânteie, la început poate fi vorba de o pasiune, însă munca ne aduce câștigul în această "cursă".
joi, 24 aprilie 2014
Rolul părinților în orientarea școlară și profesională
Părinții dețin un rol mai mic sau mai mare în luarea deciziei privind alegerea unei forme de învățământ sau a unei direcții de carieră. În unele cazuri adolescentul preia necritic valorile și expectanțele altora, ale părinților, colegilor sau altor persoane de influență. În alte cazuri adolescentul este confuz întrucât se găsește într-un conflict interior.
Cum tânărul se află la început de drum, el depinde încă din multe puncte de vedere de părinții săi. Aceștia îi oferă suportul moral, emoțional și material dezvoltării armonioase.
Indiferent de perioada de dezvoltare a copilului, părinții joacă roluri importante în ceea ce privește conturarea identității vocaționale: model, educator, instructor, consultant, susținător, ghid.
Surse:
Liptak, John, J. (2001), Treatment Planning in Career Counseling. Wadsworth
Baban, A. (2009), Consilierea educațională, Cluj-Napoca.
Cum tânărul se află la început de drum, el depinde încă din multe puncte de vedere de părinții săi. Aceștia îi oferă suportul moral, emoțional și material dezvoltării armonioase.
Indiferent de perioada de dezvoltare a copilului, părinții joacă roluri importante în ceea ce privește conturarea identității vocaționale: model, educator, instructor, consultant, susținător, ghid.
Surse:
Liptak, John, J. (2001), Treatment Planning in Career Counseling. Wadsworth
Baban, A. (2009), Consilierea educațională, Cluj-Napoca.
vineri, 18 aprilie 2014
TEORIA LUI HOLLAND
Conform teoriei lui Holland, oamenii au tendinţa de a alege medii socio-profesionale ale căror caracteristici concordă cu tipul lor de personalitate. Cu cât similaritatea dintre particularităţile de personalitate şi cele ale mediului profesional este mai mare, cu atât mai mare este probabilitatea ca individul să aleagă să rămână în acel mediu, întrucât acesta îi oferă posibilitatea de a-şi pune în valoare propriile abilităţi, aptitudini, valori şi interese, adică posibilitatea de a se autorealiza.
Tipurile sunt produsul interacţiunii dintre factorii culturali şi personali ce caracterizează o anumită persoană. Grupul, ereditatea, părinţii, clasa socială, cultura şi mediul fizic în care trăieşte o persoană furnizează o anumită experienţă pe baza căreia persoana învaţă mai întâi să prefere unele activităţi altora.
Holland consideră că oamenii manifestă interese diferite pentru lucrul cu oameni sau obiecte şi preferinţe pentru lucrul cu idei sau fapte, în funcţie de tipul lor de personalitate:
realist (R),
investigativ (I),
artistic (A),
social (S),
intreprinzator (E)
convenţional (C).
INTERESE. CARACTERISTICI PERSONALE.VALORI
Interese
|
Caracteristici personale
|
Preferă să lucreze:
|
TIP DE PERSONALITATE REALIST (a face)
| ||
Ø Munca presupune lucrul direct cu obiecte, mecanisme, circuite, instalaţii;
Ø Să îmi folosesc forţa fizică în timpul rezolvării sarcinilor;
Ø Să ştiu exact ce am de făcut;
Ø Vreau să văd rezultatele muncii mele;
Ø Să muncesc în aer liber.
|
Ø de încredere;
Ø sigur pe sine;
Ø stabil;
Ø direct;
Ø onest;
Ø practic;
Ø econom.
|
În interacţiune cu alţii, preferă să meargă direct la ţintă, fără negocieri prea lungi.
Doreşte să ştie ce trebuie făcut şi să fie lăsat să-şi facă treaba singur.
|
TIP DE PERSONALITATE INVESTIGATIV (a gândi)
| ||
Ø Să îmi pot organiza singur activitatea;
Ø Să fiu apreciat pentru ceea ce ştiu;
Ø Să găsesc modalităţi noi prin care să-mi pot realiza munca;
Ø Să mi se ceară un nivel ridicat de competenţă în activităţile profesionale;
Ø Să mi se dea de lucru sarcini noi şi complexe.
|
Ø curios;
Ø logic;
Ø precis;
Ø analitic;
Ø rezervat;
Ø independent;
Ø raţional.
|
Preferă să lucreze singur. Cere şi furnizează o mulţime de detalii înainte de a ajunge la o concluzie.
Doreşte să ştie raţionamentul din spatele deciziilor.
Preferă ca informaţiile să fie prezentate într-o manieră logică şi liniară.
|
TIP DE PERSONALITATE ARTISTIC (a crea)
| ||
Ø Să îmi organizez munca aşa cum doresc;
Ø Să fiu liber să îmi exprim ideile;
Ø Să fiu implicat în studierea sau crearea de frumos;
Ø Să creez noi idei, programe sau structuri;
Ø Să mi se dea sarcini de lucru noi şi complexe.
|
Ø creativ;
Ø expresiv;
Ø plin de imaginaţie;
Ø independent;
Ø original;
Ø neconvenţional;
Ø tolerant.
|
Preferă o abordare creativă a rezolvării de probleme. Se bazează pe intuiţie şi imaginaţie. Preferă să descopere soluţii noi şi inovatoare la probleme.
|
TIP DE PERSONALITATE SOCIAL (a ajuta)
| ||
Ø Să fiu implicat direct în ajutorarea altora;
Ø Să cunosc oameni noi;
Ø Să muncesc în echipă;
Ø Să am oportunităţi de autodezvoltare;
Ø Să lucrez împreună cu persoane ce au aceleaşi convingeri ca şi mine.
|
Ø de ajutor;
Ø generos;
Ø cooperant;
Ø sociabil;
Ø prietenos;
Ø entuziast;
Ø răbdător,
Ø înţelegător.
|
Preferă să interacţioneze cu ceilalţi pentru a obţine informaţii, înainte de a crea un plan de acţiune.
Elaborează soluţii şi preferă să lucreze în grup.
|
TIP DE PERSONALITATE ÎNTREPRINZĂTOR (a convinge)
| ||
Ø Să avansez rapid pe post;
Ø Să vând lucruri sau servicii;
Ø Să am un nivel ridicat de viaţă şi un statut profesional ridicat;
Ø Să îi influenţez pe ceilalţi;
Ø Să impresionez, să am respectul celorlalţi.
|
Ø energic;
Ø optimist;
Ø popular;
Ø sociabil;
Ø încrezător în sine;
Ø ambiţios.
|
Preferă să conducă o echipă înspre realizarea scopului.
Se centrează spre coordonarea şi planificarea activităţilor echipei.
Se simte confortabil în a da indicaţii altora cu privire la realizarea sarcinilor.
|
TIP DE PERSONALITATE CONVENŢIONAL (a organiza, a executa)
| ||
Ø Să respect norme clare;
Ø Să fiu foarte atent la detalii;
Ø Să am un loc de muncă sigur;
Ø Să am sarcini clare de muncă;
Ø Să am un program de lucru fix şi o muncă predictibilă.
|
Ø conformist;
Ø practic;
Ø atent;
Ø ordonat;
Ø conştiincios;
Ø rezervat;
|
Preferă să aibă un plan clar şi structurat de muncă pe care să-l urmeze cu precizie.
Acordă atenţie detaliilor.
Doreşte să ştie cu exactitate ce are de făcut.
|
Abonați-vă la:
Postări (Atom)